Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een antwoord op al je vragen over EPC-attesten, EPB verslaggeving, asbestattesten en keuringen. Selecteer de categorie waarover je informatie wil en word meteen een pak Wijzer.

Veelgestelde vragen - EPC residentieel

Ook bij een niet-toegankelijke stookolietank is een keuring voor ingebruikname en bij verkoop verplicht.

Voor stookolietanks kleiner dan 5 000 kg, is een periodieke keuring om de vijf jaar vereist. Vanaf 5 000 kg is dit verplicht om de twee jaar.

Ongeacht de grootte van de mazouttank, moet je de tank sowieso om de 15 jaar grondig laten controleren.

Een keuring van je mazouttank is altijd verplicht voor ingebruikname en bij verkoop van je woning. Is de inhoud van de tank kleiner dan 5 000 kg, dan is er naast deze twee keuringen, geen periodieke keuring meer nodig.

Is je bovengrondse mazouttank groter dan 5 000 kg? Dan is een periodiek onderzoek om de drie jaar verplicht. Is de tank groter dan 20 000 kg? Dan is er zelfs om de twee jaar een beperkt onderzoek nodig.

Ongeacht de grootte van de mazouttank, moet je de tank om de 15 jaar grondig laten controleren.

Als blijkt dat de elektrische installatie niet voldoet aan het algemeen reglement op de Elektrische Installaties (AREI), heeft de koper 12 maanden de tijd (Afdeling 6.5.2. AREI) om de installatie in orde te brengen en opnieuw te laten keuren door hetzelfde erkend keuringsorganisme dat de eerste keuring uitvoerde (Afdeling 6.5.2. AREI).

Indien het gaat om een woning met een elektrische installatie die dateert van voor 1981 die nog nooit werd gecontroleerd (Afdeling 8.4.2 AREI), heeft de koper 18 maanden de tijd om de installatie in orde te brengen en opnieuw te laten keuren. Deze termijn gaat in op de dag dat de akte van verkoop wordt ondertekend. De koper kan voor deze keuring zelf een erkend keuringsorganisme naar keuze aanduiden.

Om te voorkomen dat wij genoodzaakt zijn op een ander tijdstip terug te moeten komen dient u ons het ééndraad- en het situatieschema te overhandigen (daarin moeten de exacte plaatsen van de schakelborden, de aansluit- en verdeeldozen, stopcontacten, schakelaars en lichtpunten, wasmachine, kookplaten enz. vermeld staan).

- Indien u niet over deze schema’s beschikt, moet de keuringsdeskundige een inbreuk melden op zijn verslag. Desondanks deze inbreuk, heeft dit geen enkel gevolg voor de verkoop van de woning. Het enige wat telt is de informatieverlening. Is het rapport niet conform, is het aan u om binnen de wettelijke termijnen voor de juiste aanpassingen te zorgen.

- Voor elektrische installaties die na 1 oktober 1981 in gebruik zijn genomen, raden wij u aan deze schema’s te laten opmaken door uw elektricien.

- Voor een elektrische installatie die voor 1 oktober 1981 in gebruik is genomen, is onze keuringsdeskundige belast met het opmaken van een vereenvoudigde situatieschets en het opstellen van een beknopte beschrijving van het schakelbord zonder dat daar extra kosten voor in rekening worden gebracht! Hoewel verplicht, vervangen deze schetsen niet bovengenoemde schema’s.

- Bij de indienststelling van een nieuwe installatie en/of een belangrijke uitbreiding of aanpassing van een bestaande installatie (bijvoorbeeld: het toevoegen van een circuit): een gelijkvormigheidsonderzoek is dan vóór de ingebruikname verplicht (Hoofdstuk 6.4. van Boek 1 van KB 08/09/2019).

- Bij de verkoop van een wooneenheid: installaties van voor 01/10/1981 (Afdeling 8.4.2.  van Boek 1 van KB 08/09/2019) en installaties van na 01/10/1981 (Hoofdstuk 6.5. van Boek 1 van KB 08/09/2019).

- Een periodieke elektrische keuring om de 25 jaar (Hoofdstuk 6.5. van Boek 1 van KB 08/09/2019)

- Bij verzwaring van de aansluiting op het net: voor elektrische installaties van voor 01/10/1981 (Afdeling 8.4.1 van Boek 1 van KB 08/09/2019) en voor installaties van na 01/10/1981 (Hoofdstuk 6.5. van Boek 1 van KB 08/09/2019)

De zogenaamde ‘locatieve’ plaatsbeschrijving wordt bij aanvang van huur opgemaakt. Bij voorkeur op de dag van ingang van het huurcontract. Na de huurperiode kan ook nog een vergelijkend verslag opgemaakt worden. Het doel is nagaan van huurschade.

De ‘constructieve’ plaatsbeschrijving wordt voor aanvang van werkzaamheden opgemaakt. Het doel is eventuele schade door werken te kunnen onderscheiden van reeds bestaande schade.

Een goed werkend rioleringsstelsel is van groot belang voor het behoud van de waterzuivering en het voorkomen van wateroverlast. Bovendien is een gunstig keuringsattest van uw private waterafvoersysteem een voorwaarde voor een aansluiting op de openbare riolering

Een keuring van uw privaat waterafvoersysteem is verplicht bij een nieuwbouw of ingrijpende verbouwing, een (her)aansluiting op de openbare riolering, gracht of IBA en bij een (her)aansluiting op de openbare riolering in geval dat er een gescheiden stelsel wordt aangelegd.

De prijs is voornamelijk afhankelijk van de grootte van het bouwwerk en het doel van de test (A- of B-test). Bezorg bij jouw prijsaanvraag dus zeker de plannen.

Om de blowerdoortest te kunnen uitvoeren, wordt een buitendeur 'vervangen' door een frame met hierin een luchtdicht doek en een ventilator. Daarna wordt er een drukverschil gecreëerd tussen binnen en buiten, waarbij gemeten wordt hoeveel lucht aan het gebouw ontsnapt of infiltreert. Dit alles gebeurt volledig volgens voorschriften van de norm STS-P 71-3 en onder toezicht van een kwaliteitskader.

Luchtlekken zorgen voor warmteverlies, wat leidt tot hogere energiekosten voor verwarming of koeling. Luchtlekken kunnen ook tocht veroorzaken, wat het wooncomfort vermindert. Een blowerdoortest helpt bij het opsporen en dichten van deze lekken. Daarenboven levert het snel 5 tot 10 E-peil punten op in het EPB-resultaat.

Veelal wordt de test uitgevoerd wanneer het bouwwerk zo finaal mogelijk afgewerkt is. Denk maar aan het afkitten of -pleisteren van de vensters, het plaatsen van plinten of afwerking van het dampscherm op zolder. Dit is de zogenaamde A-test. De test kan ook al tijdens de werken gebeuren om mogelijke luchtlekken in een vroeg stadium op te sporen. Dat noemt met dan de B-test.

De prijs voor veiligheidscoördinatie is afhankelijk van de grootte en complexiteit van het project. Bezorg bij jouw prijsaanvraag dus zeker de plannen, maar ook een kleine verduidelijking van het type afgiftesystemen dat gewenst zijn.

In principe is dat niet uitgesloten, maar om aan de EPB-eisen te voldoen moet men aantonen dat de radiator voldoende warmte afgeeft bij maximaal 45°. Veelal is dit met klassieke radiatoren niet het geval of moeten er héél grote radiatoren geplaatst worden. Vloerverwarming en convectoren zijn efficiëntere systemen bij lage temperatuur.

Vanaf 1 januari 2023 is het bij een nieuwbouw woningen verplicht te bewijzen dat de vloerverwarming of convectoren op lage temperatuur voldoende zijn om de comforttemperaturen te behalen. Alleen met een warmteverliesberekening en dimensioneringsnota kan dit aangetoond worden.

Vuistregels bij het bepalen van warmteverliezen zijn vaak te algemeen en houden veelal geen rekening met de specifieke kenmerken van een gebouw zoals ventilatie, raamoppervlakten, bouwmaterialen. Vuistregels kunnen een te hoog vermogen suggereren, wat resulteert in onnodige kosten voor een te grote installatie, of juist een te laag vermogen, waardoor het comfort in het gebouw in gevaar komt.

Neen. Elke aannemer heeft op zich de plicht te zorgen voor de orde, veiligheid en gezondheid op de werkplek. Hij heeft de plicht zijn eigen risico’s te analyseren en de preventiebeginselen te hanteren. Een veiligheidscoördinator zorgt er in principe enkel voor dat de preventiemaatregelen gecoördineerd worden.

De prijs voor veiligheidscoördinatie is afhankelijk van de grootte, duur en complexiteit van het project. Bezorg bij jouw prijsaanvraag dus zeker de plannen, maar ook een kleine verduidelijking wat er precies staat te gebeuren en hoe lang de werken zouden duren.

Na de werken wordt een postinterventiedossier opgesteld. Zie dit als een paspoort van uw bouwwerk dat alle nuttige informatie bevat om latere interventies eenvoudiger en veiliger te maken. Bij eventuele verkoop zal de notaris hiernaar vragen.

In de ontwerpfase zal hij het bouwplan en de uitvoeringsmethoden screenen op risicovolle elementen en deze aan bouwteam communiceren via het veiligheids- en gezondheidsplan. In dat ‘VGP’ staan ook alle te nemen preventiemaatregelen. In de uitvoeringsfase (verwezenlijking) voert hij werfbezoeken uit om na te gaan of alle maatregelen gerespecteerd worden. 

De wetgeving schrijft voor dat deze moet worden aangesteld bij iedere bouwplaats waar vermoedelijk 2 of meerdere aannemers gelijktijdig of na elkaar zullen werken. Dit is dus op de meeste werven van toepassing. 

Bij een WTW of warmteterugwinningssysteem wordt de warmte aan de afgevoerde lucht onttrokken en terug afgegeven aan de verse aangetrokken lucht. Dit vrij eenvoudige systeem bezorgt je een mooie energiebesparing.

Hierbij gebeurt zowel de aanvoer als de afvoer van lucht via een centrale ventilator. Er zijn dus geen raamroosters nodig. Een ander voordeel is de mogelijkheid om een warmteterugwinningssysteem te voorzien.

Dit is het eenvoudigste systeem waarbij de verse lucht op een natuurlijke wijze wordt aangetrokken langs openingen zoals raamroosters. De afvoer gebeurt, net als bij een systeem D, via een centrale ventilator.

Dit bestaat uit drie eenvoudige zaken. Eerst is er de aanvoer van verse buitenlucht in de droge ruimten, zoals leefruimten en slaapkamers. Dan is er de doorstroom van de lucht en als laatste de afvoer van de vervuilde lucht uit de natte ruimten, zoals de wasplaats en de keuken.

Dit zijn kwaliteitskaders voor ventilatie (maar ook voor luchtdichtheid). Alle verplichte taken gebeuren via een kwaliteitskader. Zo kan een kwalitatieve uitvoering, volgens de huidige normen, gegarandeerd worden.

Vooraleer de werken starten wordt er in samenspraak met het bouwteam een ventilatievoorontwerp opgemaakt. Dat is de basis voor de uiteindelijke uitvoering. Tijdens de werken geven we advies en als het systeem volledig werkt dan komen we langs en checken we of alles correct werd uitgevoerd.

De verplichting geldt enkel voor nieuwbouw woningen of ingrijpende energetische renovaties van woningen. De verslaggever wordt best aangesteld samen met de EPB-verslaggever vooraleer de werken starten.

EPB is verplicht bij bouwen of verbouwen, terwijl een EPC verplicht is bij verkopen of verhuren. Daarnaast is de inhoud en manier van opmaken niet volledig dezelfde. Er zijn ook twee verschillende deskundigen voor nodig.

Als bepaalde zaken niet voldoen aan de EPB-eisen, dan kan het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) je hiervoor een boete opleggen. Een voorbeeld is géén of te weinig ventilatie in een bepaalde ruimte.

Enkel een erkende EPB-verslaggever mag de wettelijk voorziene EPB-taken uitvoeren en daarover verslaggeven aan het VEKA. Enkel personen met een specifiek diploma kunnen deelnemen aan het examen tot erkenning.

Elk project is anders. Daarom voorzien we steeds een prijs op maat. Deze is afhankelijk van een aantal factoren zoals de grootte en de complexiteit van het gebouw.

Het E-peil is één van de EPB-eisen. Het is een maat voor de globale energieprestatie van het gebouw. Hoe lager, hoe energiezuiniger het gebouw. Bij een eenvoudige renovatie wordt géén E-peil berekend. 

Het S-peil of Schil-peil is één van de EPB-eisen. Het maximale S-peil is enkel bij nieuwbouw woningen van toepassing. Het is een maat voor de isolatiegraad en performantie van de buitenschil van de woning. 

EPB staat voor Energieprestatie- en binnenklimaat. Energieprestatie gaat voornamelijk over de energiezuinigheid van het gebouw. Binnenklimaat gaat over de woonkwaliteit van het gebouw.

Het sloopattest controleert de inzameling van het sloopmateriaal en zorgt ervoor dat de verwerking en herkomst van de afvalstoffen traceerbaar zijn. Op deze manier probeert de overheid restverontreiningen, die nog heel veel aanwezig zijn in bouwafval, tot een minimum te beperken. Doordat er selectief wordt gesloopt en de afvalstoffen per soort vanaf de bron worden verzameld, kunnen de breekinstallaties ook een minder verontreiningd puingranulaat produceren. Op deze manier hoopt de overheid alle storende en gevaarlijke stoffen maximaal te kunnen verwijderen en hergebruik te stimuleren door een mooier eindproduct af te leveren.

Nadat een sloopopvolgingsplan is opgesteld kan de opdrachtgever ervoor kiezen om het sloopbeheer door Tracimat te laten uitvoeren. Tracimat vzw is een erkende sloopbeheerorganisatie die de kwaliteit en opvolging van het sloopbeheer controleert. Wanneer het sloopopvolgingsplan correct is, levert Tracimat een sloopattest af dat bewijst dat de sloopwerken conform de regels uitgevoerd werden.

U moet een sloopopvolgingsplan laten opmaken voor alle renovatiewerken, sloopwerken of ontmantelingsactiviteiten waarvoor een omgevingsvergunning nodig is, mits één van onderstaande van toepassing is: 

- Gebouwen waarvan het totale bouwvolume groter is dan 1000m3 voor niet-residentiële gebouwen

- Gebouwen waarvan het totale bouwvolume groter is dan 5.000 m³ voor alle, in hoofdzaak, residentiële gebouwen

- Infrastructuurwerken of onderhoudswerken aan infrastructuur met een volume groter dan 250 m³

Een particuliere eengezinswoning valt dus in hoofdzaak niet onder deze verplichting gezien het bouwvolume meestal onder de 5.000 m³ bedraagt.

Een sloopopvolgingsplan is een gedetailleerd rapport waarin alle materialen en hoeveelheden die vrijkomen tijdens de sloopwerken, waar deze zich exact bevinden en hoe ze na de sloop moeten verwerkt worden, staan beschreven. Hiermee hoopt men de afbraakwerken efficiënt, ecologisch en met maximale verwijdering van gevaarlijke stoffen te laten verlopen.

Lees het attest zorgvuldig door en volg eventuele aanbevelingen op. Als er asbest is gevonden, zorg dan voor een veilige en conforme manier van aanpakken volgens de richtlijnen van de deskundige.

De kosten variëren afhankelijk van de grootte van het gebouw en de complexiteit van de inspectie. Hiervoor maken we gerust vrijblijvend een offerte op.

 Een asbestattest is doorgaans 10 jaar geldig zolang er geen verbouwingen of veranderingen aan het gebouw plaatsvinden. Indien er gevaarlijke toepassingen gevonden worden, verkort de geldigheid naar 5 jaar.

Als asbest wordt ontdekt, wordt het in het attest vermeld, samen met aanbevelingen voor verdere stappen zoals sanering of beheer. Je krijgt advies over hoe je het asbest veilig kunt laten verwijderen of beheren.

De duur van de inspectie hangt af van de grootte en complexiteit van het gebouw. Gemiddeld duurt een inspectie enkele uren tot een dag.

De inspectie moet worden uitgevoerd door een gecertificeerde deskundige of een gespecialiseerd bedrijf dat erkend is om asbestinspecties te doen.

Het asbestattest is bedoeld om de veiligheid van bewoners en gebruikers te waarborgen door mogelijke asbestrisico’s te identificeren en te beheren. Het helpt ook om juridische en financiële risico's te vermijden bij de verkoop of verhuur van een pand.

Dit hangt af van de bestemming en oppervlakte van het gebouw. Contacteer ons gerust, dan bekijken we dit graag voor u.

Nadat u het EPC heeft ontvangen, leest u het rapport en volgt u de aanbevelingen op om de energie-efficiëntie van uw gebouw te verbeteren. Dit kan leiden tot lagere energiekosten en een beter milieu.

De kosten variëren afhankelijk van de grootte en complexiteit van het gebouw. Wij maken gerust vrijblijvend een offerte op.

Een EPC is 5 jaar geldig, tenzij er significante wijzigingen aan het gebouw worden aangebracht. Het is raadzaam om het certificaat te vernieuwen bij grote renovaties of aanpassingen.

Het EPC-rapport bevat een beoordeling van de energieprestatie van het gebouw, een energie-index, en aanbevelingen voor verbeteringen om de energie-efficiëntie te verhogen en kosten te besparen.

De tijd om een EPC te verkrijgen varieert, afhankelijk van de grootte en complexiteit van het gebouw. Over het algemeen duurt het enkele dagen tot een paar weken om het certificaat te verkrijgen na de inspectie.

De energieprestatieanalyse moet worden uitgevoerd door een gecertificeerde energieadviseur of een gespecialiseerd bedrijf met de juiste accreditaties.

Het EPC is vaak verplicht bij de verkoop, verhuur of verhuizing van een niet-residentieel gebouw. Het helpt bij het voldoen aan wetgeving en kan ook bijdragen aan lagere energiekosten en een duurzamere bedrijfsvoering.

Een asbestattest is een officieel document dat bevestigt of een gebouw asbesthoudende materialen bevat of niet. Het is ook verplicht als je een woning met bouwjaar voor 2001 verkoopt.

Als voor jouw gebouw een omgevingsvergunning werd verkregen of een melding werd gedaan én de medewerking van een architect daarvoor vereist was. In bepaalde specifieke gevallen zijn er wel vrijstellingen.

Een EPC voor niet-residentiële gebouwen is een certificaat dat de energie-efficiëntie van commerciële of industriële panden beoordeelt. Het biedt inzicht in hoe goed het gebouw presteert op het gebied van energieverbruik en stelt aanbevelingen voor verbetering voor.

Heb je een andere vraag?

Niet gevonden wat je zocht in onze FAQ? Contacteer ons en wij voorzien je met veel plezier van een passend antwoord.
neem contact op
pijltboven